måndag, juli 10, 2006

Riksdagsledamöter

Bekantskapen med Könberg fick mig intresserad av att veta mer om Snutnamnens representation i Sveriges Riksdag. Samtidigt väcks frågan om Snutnamnen är lika dåligt representerade som svenskar med invandrarbakgrund, och om vi så står inför ett demokratiskt problem då riksdagen inte representerar folket?

Jag har låtit mina argusögon dansa över följande sammanställning av: riksdagsledamöter

Enligt mina, något böjliga, regler för vad som är ett Snutnamn hittar jag blott 10 stycken. Förutom nämnda Bo Kön, fann jag:

Stefan Attefall, Leif Björnlod, Britt-Marie Danestig, Reynold Furustrand, Rosita Runegrund, Tommy Ternemar, Tone Tingsgård, Ingemar Värnelöv, Claes Västerteg och avslutningsvis, det fantastiska namnet Krister Örnfjäder.

Å andra sidan fann jag bara nio namn som var uppenbart utländska. Demokratiproblemet kanske inte är att Snutnamnen är underrepresenterade...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är Stefan Attefall snut?
Jag trodde han var konstnär.

1:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home