onsdag, september 15, 2010

Kandelin - Edit*

Dagens spaning från "PE":

Hot mot poliser blir vanligare.

Mikael
Kandelin är en av de drabbade.

Snutnamn belönar trogna spanaren "PE" med en bild på en polishäst med polis som steppdansar på en man.





*EDIT - att lägga in en "Edit" i en bloggartikel är ett sätt för bloggaren att berätta för världen att inlägget har editerats (redigerats och ändrats, på svenska) i efterhand. Editeringen består i detta fall av följande tillägg:


Snutnamn säger: debatten om Kandelins vardande som Snutnamn eller inte avhandlas på kommentatorsfältet. Konklussionen (ett skitnödigt sätt för att uttrycka "resultatet") av detta är att Kandelin inte är ett Snutnamn. Redaktionen bakom Snutnamnsbloggen gör ödmjukt en Pudel (se nedan) och byter med glädje ut oss själva mot den stackars snubben som agerar dansgolv under den steppande polishästen ovan.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tveksamt om detta är ett äkta snutnamn. I Finland (dåvarande Östra Sverige) dog t.ex. Elisabetha Kandelin (född Neglick 12.3.1797 av slaganfall. Namnet har alltså använts åtminstone sedan 1700-talet i vårt land (och det används fortfarande i vårt östra grannland). Källa: http://hiski.genealogia.fi/hiski/2iz98t

3:43 em  
Anonymous Anonym said...

Tveksamt om detta är ett äkta snutnamn. I Finland (dåvarande Östra Sverige) dog t.ex. Elisabetha Kandelin (född Neglick 12.3.1797 av slaganfall. Namnet har alltså använts åtminstone sedan 1700-talet i vårt land (och det används fortfarande i vårt östra grannland). Källa: http://hiski.genealogia.fi/hiski/2iz98t

3:49 em  
Blogger Unknown said...

Kandelin är inget snutnamn, vad jag förstår. (Av de finska kyrkoböckerna framgår det t.ex. att det i Karleby lantförsamling dog en man vid namn Anders Michelsson Kandelin 7.3.1789; källa: http://hiski.genealogia.fi/hiski/2j2edv)

P.s. Tack för en bra blogg. Skulle dock rekommendera den ansvarige bloggaren att företa research innan publicering. Det är inte första gången jag framför detta, men det är viktigt, eftersom oskyldiga människor kan drabbas av snutnamns-stämpeln ( att bli snutnamns-stämplad som ju kan ses som ett sorts justitiemord). I analogi med detta hemställer jag att bloggaren måtte uppta fallet Kandelin till ny prövning. D.s.

11:33 fm  
Blogger Snutnamn said...

Mikael pläderar väl för sin sak och Snutnamnsbloggen rodnar av skam över att vi faktiskt inte har annat att skylla på än slarv. För att göra en lång historia kort så kan berättas att Mikael har helt rätt i att det finns en koppling mellan finska namn med anor och nya svenska efternamn, så kallade Snutnamn. Vad denna förvirring beror på vette Rikspolischefen men vi lovar bot och bättring. Vi lägger även in en Edit i originalartikeln.

8:27 em  
Blogger Unknown said...

Bra att bloggaren uppmärksammar min kommentar. Jag vet inte om jag missförstod, men det finns alltjämt folk i vår östra rikshalva människor som heter K. (jfr t.ex. kaptenlöjtnanten vid Nylands brigad, Janne Kandelin, http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=116103&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10). Min poäng är den att många finlandssvenskar har flyttat hit under åren och att namn som kan verka främmande här har levt där under många sekel. Ska dessa också omfattas av snutnamnsdefinitionen? Enligt mig är det tveksamt om så är fallet. Hur som helst, och i rätssäkerhetens namn, vore det angeläget att bloggaren uttalar något om de generella riktlinjer som kan användas vid bedömningen av huruvida ett namn är ett snutnamn eller inte. Praxis behöver kanske stramas upp alltså.

Ett förslag vore också att bloggen anskaffade "snutnamnsfarna" (jfr uttrycket "lagfarna") skribenter som kan utarbeta en "doktrin" för vad som karakteriserar ett snutnamn men även generella teser om de drivkrafter som ligger bakom dekadensen i det svenska namnskicket.

10:35 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Tänkte att du måste vara den bästa personen att fråga om ett namnförslag! Har tidigare haft ett vanligt -son efternamn men skulle vilja ha ett som ger större intryck nu.

Vore oerhört tacksam om du som sett så många namn genom åren har ngt förslag på ett snutnamn eller delar av ett (så kan man sätta ihop ett eget) som låter ganska mäktigt och kraftfullt!

5:30 em  
Anonymous PE said...

Det är jag som har tipsat om det bedrägliga snutnamnet Kandelin.

För att idka självkritik måste jag medge att jag inte nånsin går igenom varken kyrkböcker eller dödslängder. Inte heller kan jag söka efter när varje namn har tagits. Och när slutar ett namn att vara nytaget och anses etablerat? Jag har därför gått efter regeln 'låter det snutnamn och sitter på en snut så är det en snutnamn'. Och Kandelin täcks av detta kriterium, därav tipset.

Men jag måste också medge att Kandelin nog är det minst snutiga namn jag tipsat om.

PE

10:25 em  
Blogger Unknown said...

PE:

Det är alldeles riktigt att det inte riktigt finns någon definition på vad som är ett snutnamn. Det finns många namn som är "tagna" även om de är gamla. Enligt min mening är ett namn som är "taget" men gammalt ändå inte ett snutnamn, såframt det fortfarande är i bruk. Sålunda är många adliga efternamn "tagna" (jfr. t.ex. Cederschiöld, Cedercreutz), så även många äldre ofrälse efternamn. (Det förtjänar att nämnas att jag personligen tycker att många gamla namn låter fåniga men det spelar ingen roll; det är skillnad mellan fallet där någon ha blivit adlad för sina förtjänster och därför tagit sitt namn - enligt det kungligt sanktionerade gängse sättet - och fallet där någon - främst till följd av en ny namnlag - tar ett namn som låter "fint" (även om jag personligen tycker att de namnen [snutnamnen, alltså] tenderar låta fåniga). För att kunna fånga in de riktiga snutnamnen borde man alltså undersöka något hur det förhåller sig med namnlagen och dess föregångare - förr fick man ju som bekant inte ta efternamn hur som helst. Min fingertoppskänsla säger mig att den absoluta majoriteten av snutnamnen har tillkommit under 1900-talet och företrädesviss dess andra hälft (undantag finns dock, även om de är få). Det bedrägliga med en del snutnamn, är att deras skapare har varit "smarta" nog att få dem att låta som respektabla namn. Men i de lugnaste vatten lura de fulaste fiskarna, som vi vet.

Jag håller med PE om att snutnamn, per definition, bör låta "snutiga". Enligt min mening räcker detta dock inte, utan variablerna bör vara fler. Sålunda skulle man t.ex. kunna tillägga att det inte får vara tillkommet före år 1850 f.Kr.

Ett intressant gränsfall är fallet där någon har tagit i bruk ett adelsnamn från en ätt som dött ut. Enligt min mening är dessa namn inte snutnamn (även om de "människor" som tar dessa namn i bruk gör det helt utan rätt [sic!]; det är nog värre att ta ett namn från en utdöd ätt än att hitta på något eget - det egna är ju åtminstone en egen produkt och inte skapat av någon annan.)

10:45 fm  
Blogger Unknown said...

PE:

Det är alldeles riktigt att det inte riktigt finns någon definition på vad som är ett snutnamn. Det finns många namn som är "tagna" även om de är gamla. Enligt min mening är ett namn som är "taget" men gammalt ändå inte ett snutnamn, såframt det fortfarande är i bruk. Sålunda är många adliga efternamn "tagna" (jfr. t.ex. Cederschiöld, Cedercreutz), så även många äldre ofrälse efternamn. (Det förtjänar att nämnas att jag personligen tycker att många gamla namn låter fåniga men det spelar ingen roll; det är skillnad mellan fallet där någon ha blivit adlad för sina förtjänster och därför tagit sitt namn - enligt det kungligt sanktionerade gängse sättet - och fallet där någon - främst till följd av en ny namnlag - tar ett namn som låter "fint" (även om jag personligen tycker att de namnen [snutnamnen, alltså] tenderar låta fåniga). För att kunna fånga in de riktiga snutnamnen borde man alltså undersöka något hur det förhåller sig med namnlagen och dess föregångare - förr fick man ju som bekant inte ta efternamn hur som helst. Min fingertoppskänsla säger mig att den absoluta majoriteten av snutnamnen har tillkommit under 1900-talet och företrädesviss dess andra hälft (undantag finns dock, även om de är få). Det bedrägliga med en del snutnamn, är att deras skapare har varit "smarta" nog att få dem att låta som respektabla namn. Men i de lugnaste vatten lura de fulaste fiskarna, som vi vet.

Jag håller med PE om att snutnamn, per definition, bör låta "snutiga". Enligt min mening räcker detta dock inte, utan variablerna bör vara fler. Sålunda skulle man t.ex. kunna tillägga att det inte får vara tillkommet före år 1850 f.Kr.

Ett intressant gränsfall är fallet där någon har tagit i bruk ett adelsnamn från en ätt som dött ut. Enligt min mening är dessa namn inte snutnamn (även om de "människor" som tar dessa namn i bruk gör det helt utan rätt [sic!]; det är nog värre att ta ett namn från en utdöd ätt än att hitta på något eget - det egna är ju åtminstone en egen produkt och inte skapat av någon annan.)

11:06 fm  
Anonymous Anonym said...

Hälsningar från Herr Pantzar och Juto.
http://www.youtube.com/watch?v=r1lpnXwIETo&feature=player_embedded
extremt fina snutnamn

5:44 em  
Blogger Unknown said...

Tveksamt om Pantzar är ett snutnamn; namnet finns belagt och har burits av många redan under 1600-talet. Med den största sannolikhet är de som heter Pantzar idag ättlingar till de ovannämnda. Det är alldeles tydligt att efternamnet Pantzar är ett soldatnamn, låt vara att det i.o.f.s. inte låter "osnutigt". Jfr. t.ex. soldaten Carl Pantzar, död 7.9.1738, begraven 10.9.1738 (Valkeala, Finland) (källa:http://hiski.genealogia.fi/hiski/2j2edv.)

9:11 em  
Blogger Unknown said...

Tveksamt om Pantzar är ett snutnamn; namnet finns belagt och har burits av många redan under 1600-talet. Med den största sannolikhet är de som heter Pantzar idag ättlingar till de ovannämnda. Det är alldeles tydligt att efternamnet Pantzar är ett soldatnamn, låt vara att det i.o.f.s. inte låter "osnutigt". Jfr. t.ex. soldaten Carl Pantzar, död 7.9.1738, begraven 10.9.1738 (Valkeala, Finland) (källa:http://hiski.genealogia.fi/hiski/2j2edv.)

9:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home