fredag, juli 08, 2005

Finnamn kontra Snutnamn

Det händer ofta att folk vänder sig till mig med frågan om hur jag differentierar efternamn som är nytagna och som låter som om de vore adliga från de lite mer traditionella snutnamnen. Jag tycker nog att det finns viss anledning av skilja dem från varandra men samtidigt tänker jag inte exkludera några från denna blogg.

Om man tar ett namn som Brinkenstierna så märker man snabbt att namnet låter lite finare och äldre än namnet Björneld. Troligtvis kommer båda namnen från ett vanligt svenskt -son namn, kanske Bengtsson, kanske Börjesson. Tydligt är i alla fall att namnen båda har ändrats så att bäraren skall få ett finare och mer unikt namn. Den stora skillnaden är väl att Björneld inte sutit med adelskalendern uppslagen och försökt få namnet att låta som om det kom från 1500-talet vilket det nog finns anledning att misstänka när det gäller Brinkenstierna.

Då gränsdragningarna mellan de efternamn som jag nu väljer att kalla Finnamn, eller kvasiadelsnamn, och Snutnamn ibland kan vara svår att dra, har jag valt att tills vidare låta denna blogg vara öppen för båda sorterna.