onsdag, juli 13, 2005

Orustfjord

Jag hade egentligen tänkt att hålla lite lägre profil så här i bloggens inledningsfas, men när jag springer på namnet Stig Orustfjord så kunde jag inte hejda mig längre. Herrejösses, Orustfjord! Det är ju fantastisk på så många olika sätt. Jag gillar det. Orustfjord är försäkringsdirektör på Försäkringskassan och uttalar sig ofta och gärna.

Jag vet inte hur namnkonstellationen kom till men jag misstänker att Stig helt enkelt gick igenom platser som han gillar och har anknytning till. Förslagen som ratades var bland andra:
Stockholmsström, Skagenstrand, Högakustenbron, Liljeholmscentrum, Avenynstråket, Femmanhuset.

Jag tror att alla är rätt glada över att han fastnade för just Orustfjord. Det är najjs på något sätt. Och väldigt mycket ett Snutnamn. Love it!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Träffade Stig idag hos landshövdingen. Han har blivit länsöverdirektör sedan kommentaren om Orustfjord. Jag tycker det låter imponerande. Skagenstrand är inte helt fel heller. Stig verkar vara en sympatisk kille och navigerade säkert i den Tessinska trädgårdens labyrinter (fjordar).
Wai-hälsar,
Göran Thingwall från riksdagen

11:22 em  
Blogger Unknown said...

Försäkringskassans bromskoloss, skulle jag nog hellre föreslå!

Hygglig eller inte, som privatperson, men fungerar numera som bromskloss åt dem som inte kan få sina nackskador diagnosticerade eller behandlade i Sverige. De som kan få vården de behöver t o m i Teheran, Singapore, Thailand mm för att därefter återvända till fosterlandet i skick så att de t o m kan återgå i arbete.

Skam att Försäkringskassan liksom ett antal andra myndigheter inte lever efter EUdomstolens beslut, som numera gäller för Sverige som inte har några undantag när det gäller gränsöverskridande vård

Läs om verksamheten på Nackskadeförbundets hemsida

12:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hittade din blogg just för att jag just hörde världens tramsigaste och mest tagna efternamn, Orustfjord, herregud, hör han inte själv hur obota töntigt det låter!

Orustfjord, dagens skämt i efternamnspåhitt, som Bohuslänning får man ju skämmas...

Då är ett hederligt son-namn mer respektingivande än såna där tagna fjanterier!

Tack för en kul blogg, många guldkorn här för en som är allergisk mot konstruerade efternamn!

/ CH

4:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home